No More Reality

Exhibition Subtitle: Crowd and Performance.

Exhibition at DEPO, Istambul, produced by Anadolu Kultür, 31.01.2009-05.03.2009

Curators: Claire Staebler and Jelena Vesic. Artists: Fia Backström, Johanna Billing, Susanne Bürner, Chto Delat?, Marcelo Expósito, Claire Fontaine, Igor Grubic, Sharon Hayes, Inventory, Olga Kisseleva, Ligna, Ciprian Muresan, Marta Popivoda/Illegal Cinema, Radek Community, R.E.P. group, The Revolution Will Not Be Televised.

[depo website] [info dossier en] [lecture brian holmes en] [img]

No More Reality examina cuáles son hoy día las posibilidades para la acción y el pensamiento colectivos en el espacio público. Se trata de una plataforma teórico-práctica que reúne a un grupo de artistas, activistas, teóricos, curadores, editores y radio-activistas que investigan los aspectos performativos de las tomas multitudiarias de las calles, así como las implicaciones políticas de las prácticas corporeizadas en el espacio público. No More Reality se viene desarrollando en varias etapas desde 2005 [Belgrado, Amsterdam, Estambul]. Las exposiciones, publicaciones y discusiones que suceden de la mano de este proceso se conciben como fragmentos de situaciones y diferentes pasos en la dirección de una misma investigación, antes que como proyectos finalizados dotados de conclusiones estables y definitivas.

No More Reality examines the new possibilities of collective thinking and collective acting in the public space. It is a theoretical-practical platform, which gathers a group of artists, activists, theorists, curators, magazines and radio broadcasters, investigating performative aspects of the crowd in the streets and the political implications of body practices in the public space. No More Reality is developing in stages starting from 2005 [Belgrade, Amsterdam, Istambul]. Exhibitions, publications and discussions accompanying this process are conceptualized as fragmentary situations and steps in the research, rather than final projects with fixed and definite conclusions.

Marcelo Expósito, Radical Imagination (Carnivals of Resistance), 2004, 60 min.

¿Podemos reinventar las manifestaciones como una forma eficaz de resistencia contra el capitalismo contemporáneo? ¿Existe una frontera que separa el placer de la política? ¿Podemos decir que existe hoy una cultura política capaz de reunir lo político con lo estético, una placentera y gozosa política del juego? Éstas son las preguntas principales que se plantean durante una hora en el documental de Marcelo Expósito que explora la historia y el desarrollo de  nuevos movimientos activistas y apropiacionistas, y en particular Reclaim the Streets, seguramente el más extendido.

El movimiento Reclaim the Streets surgió a comienzos de la década de 1990 en Londres como una alianza entre cultura rave, movimiento ecologista y una variedad de activistas de inspiración izquierdista. Situándose en la intersección de estrategias anticapitalistas y prácticas hedonistas, Reclaim the Streets buscaba probar cómo ocupar el conducto unidireccional de la calle para transformarlo en una nueva esfera pública en la que la protesta y la fiesta, la rabia y el deseo, se vieran mezcladas en radicales street parties. Un momento álgido de la historia relativamente extensa del movimiento Reclaim the Streets fue la jornada de acción global del 18 de junio de 1999, durante la cual un Carnaval Contra el Capital generó formas de acción que acabaron por ser muy importantes en el desarrollo posterior del movimiento antiglobalización.

La imaginación radical (carnavales de resistencia) investiga los cambios acaecidos en las formas tradicionales de protesta: la desaparición del modo sacrificial de acción directa, de las barricadas clásicas y del conflicto violento, del “hombre disuelto en la muchedumbre”. Muestra la aparición de una “política del placer” en la que el carnaval se une a la rebelión, y la transformación del individuo se suma al cambio colectivo, buscando poner en cuestión las relaciones de poder existentes para celebrar “nuestro indestructible placer de vivir”.

Marcelo Expósito, Radical Imagination (Carnivals of Resistance), 2004, 60 min.

Can we re-invent the demonstrations as an effective form of resistance against contemporary capitalism? Is there a border between the pleasure and politics? Or can we speak today about the political culture which is capable to join political with aesthetical, pleasurable, joyful and fun? These are the main questions inquired through the one hour long documentary video by Marcelo Expósito, exploring the history and development of new activist appropriationist movements, and in particular Reclaim the Streets as the most wide-spread one.

Reclaim the Streets movement arose at the beginning of the 1990s around London through the alliance between the ravers, environmental protectionists and various socialist supporters. At the intersection of anti-capitalist and hedonist strategies, Reclaim the Streets sought to test the appropriation of the streets, transforming them from A to B manner of conduct an into the new public sphere in which protest and rave, outrage and desire, are all intertwined in the radical street parties. A high point of the relatively long history of Reclaim the Streets movement was the global day of action on June 18th, 1999, which as the Carnival Against Capitalism generated forms of action that were to be relevant in several ways for the further development of the anti-globalization movement.

Radical imagination (Carnivals of Resistance) investigates the change of the traditional forms of protest: disappearance of the sacrificial mode of protestors, storming the barricades, violent conflicts, the “man of the crowd”. It shows the “politics of pleasure” in which carnival meets rebellion, and individual transformation meets the collective one, aiming to the change of the existing power relations and celebrating “indestructible lust for life”.

Text by / Texto de Jelena Vesic

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